15.9.08

Nostalgia Bunga api dan Mercun


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hurmm. Aku sekarang nie tengah duduk depan komputer dan sedang menanti sesuatu yang ajaib akan berlaku. Korang agak-agak ape bendaa laa benda yang aku tengah tunggu nie?? Hahaha, tuu rahsia aku. Tapi kalo korang pikir aku tengah tunggu buah hati aku, korang sememangnyer dah silap besar yerk!

Sambil aku tunggu-tunggu, aku dengar laa depan rumah aku tuu ade orang tengak syok sakan main mercun and bunga api. Tu laa, kalo cakap pasal bunga api, memang aku teringat sakan laa pasal nostalgia aku time kecik-kecik dulu yang suka main bunga api macam beruk kat tanjung rambutan tuu. Eh, Tanjung rambutan ade beruk ke..?? (ade laa, dalam hutan tnjung Rambutan laa..)

Dalam sedara belah bapak aku nie, mane laa ade sedara kitorang yang baya-baya kitorang. Semua dah besar panjang. Aku, kakak aku, abang aku and adik beradik aku yang lain mesti laa main dengan abang sedara and kakak sedara kitorang yang umur diorang jauh 10 tahun beza dengan kitorang. Terus terang laa aku cakap, mane best main dengan orang besar. Tapi, sebab diorang sempoi ala-ala macam kitorang, memang dapat jugak aku enjoy sakan main bunga api.

Macam-macam jenis bunga api kitorang main. Memang banyak sangat sampai aku lupe nama spesifik diorang. Hahaha, ala-ala sains laa pulak! Yang aku ingat sampai sekarang mercun bawang dengan mercun gasing. Aku suke betul tengok mercun gasing. Yer laa, lepas hidupkan api die aje, terus mercun tuu pusing-pusing macam gasing. Cuma gasing lembab sikit laa kalo nak dibandingkan dengan mercun gasing. Mercun bawang tuu biaser la, mercun pop pop kalo name saintifik die. Alah, mercun bawang nie baby 2 tahun pon boleh main. Yer la, save sikit. Kalo mercun pop pop meletup setakat "POP!" aje, bukan "KABOOM!" macam mercun biaser. Sebab tuu laa mercun pop pop tuu tak kena band. Selamat laa kononyer.

Hahaha, ade lagi satu pengalaman mase kecik-kecik yang paling lawak buat adik beradik aku. Mase kitorang kecik-kecik dulu, kitorang main bunga api and mercun kat umah nenek belah abah aje. Sebelah umah nenek tuu, nenek sedara kitorang. Dia punya cucu memang berdozen-dozen! Ramai anak-anak die kawin cepat, sebab tuu dapat cucu triple daripada nenek kitorang. Then, sebab cucu and anak pon banyak, memang collection bunga api and mercun diorang lagi power daripada kitorang.

Hahaha, mase kecik-kecik dulu kitorang kurang matang, pasal benda alah macam gitu pon boleh naik cemburu! Entah ape-ape aje! Then, sebab cemburu punya pasal, kitorang challenge dengan diorang, mercun sape yang bunyi lagi kuat. Fuh, mase tuu macam-macam bunyi kuar! Bunyi "BOOM!", "BAM!" or "KABOOM!" semua kuar! Rase macam kat medan peperangan pon ade.

Haha, tuu la alkisah nostalgia nyer. Best memang best, tapi atas sebab semua dah besar panjang macam anak gajah, tak ade laa pengalaman main bunga api macam dulu lagi. Bukan tuu aje, mercun and bunga api sekarag nie kan dah haram dijual atas sebab bahaya untuk keselamatan. Adeh, payah betul. Ape nak buat, untuk mase depan kite jugak kan??

Ape-ape pon, selamat tinggal nostalgia bunga api and mercun..huhu

No comments:

JOMPS Photobucket Di Sebalik 'sitinurhudahusna'...
x-poshop.blogspot.com
AHMADSUFI6177's BLOG
Photobucket
!僕はまだ何も知らない.
Salam persinggahan and Welcome dear Guest!
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Dengan nada skema, aku ingin mengucapkan terima kasih bebanyak bagi insan-insan yang sudi melawat, memijak, menerajang blog aku aku yang tak seberapa nie. Aku juga mahu berterima kasih kepada pendatang haram (silent reader), pembaca sah (yang siap komen), dan juga kepada yang sudi menjadi follower aku. Sebagai tanda aku menghargai kepayahan korang, akan aku menjadi follower korang jugak. Hahaha, thank you very much. Anyway, Blog aku nie hanyalah blog biaser, tak adelah cerite yang menakjubkan yang aku tulis. Aku tekankan disini; cerita biase daripada budak biase. Itu aje laa, harap maklum. !View