13.9.08

Mengumpat punyer KeSs!

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hurmm, macam biaser laa..and paham2 aje laa topik kite ape die hari niehh. Hurmm..MENGUMPAT..ape yang anda paham pasal mengumpat..? tak tahu?? Meh sini aku tunjuk contoh mengumpat..


MAK CIK MINAH : Peah, ko nak tahu x ape cite gosip terhangat minggu nie pasal si Siti janda beranak empat tuu??
MAK CIK PEAH : hUH??! Gosip hangat???! Ape plak cite yang die buat kali nie??? Menggoda suami orang ke kak????
MAK CIK MINAH : Hishh! kamu niehh! Kalo setakat ngorat tuu, ape laa sangat! Janda gatal plus miang tuu dah boring laa asyik mengorat suami orang. Sekarang nie die buat aksi lagi ekstreme!! Bukan mengorat dah, tapi bawak lari suami orang sekali gus!!


Ish..ishh..ishh..Tengok laa perbualan diorang tu. Ape laa nak jadi. Kalo tak mengumpat memang tak sah kan?? Orang yang suke mengumpat nie dah macam internet bergerak. Ade saje laa cite yang diorang tahu. Entah dari mane diorang dapat cite pon x tahu laa. Cite orang beli pinggan mangkuk baru, diorang tahu. Cite orang ade pakwe diorang tahu, cite laki orang main kayu tiga pon diorang tahu. Agak2 nyer laa, kalo suami diorang tuu main kayu tiga, diorang tahu or tak?? Na'uzubillah..

Aku selalu tengok, pompan nie kalo mengumpat pasal orang lain memang dasyat. Aalh, bukan pompan aje yang kuat mengumpat, laki pon same aje laa! Yerlaa, ari tuu ade laa cite member aku bagitau aku ade sorang mamat nie tak habis2 nak mengumpat pasal orang pompan aje. Nak mengutuk orang pompan, dah tuu die tuu bagus sangat ke?? Cube cite sikit??? Adeh! To be honest laa aku cakap, aku betul2 laa pantang kalo orang suke mengumpat nie. Macam xde keje lain plak diorang nak buat. ADEHH! BUANG MASA LAGI ASAM JAWA LAA WEHH! Daripada korang jaga tepi kain orang lain, lebih baik laa korang tengok kain korang tuu dulu. Pekse betul2, mane laa tahu kalo koyak. Kalo koyak, korang jugak yang malu!

Alhamdulillah laa, setakat nie kawasan perumahan aku nie aman damai aje laa. Xde pulak mak cik2 or termasuk mak aku dudok bertenggek kat umah orang lain bawak cite bukan2. Plus, mak aku pon orang yang bekerjaya, mane la ade mase nak bawak cite bukan2 nie. Bagi mak aku, die lagi suke buat keje daripada bawak cite orang tak tentu hala. Entah cite yang diorang bawak tuu salah or betul. Kalo salah, tuu dah boleh dikatekan kes fitnah wooh! Dalam agama kite sendiri pon cakap, Dosa orang yang menfitnah, lagi besar daripada dosa orang yang berzina. Ya Allah!! tengok tuu! baru cakap sikit benda yang salah pon dah boleh buat dosa besar yang lagi besar daripada Dosa Zina.....

nIE..NIE..yang aku pelik bebenor laah kan.. Orang yang suke mengumpat2 nie asyik nak kate keburukkan orang aje. Kenape laa diorang suke nak mengata belakang2?? Kalo yer pon diorang tak suke orang tuuu, cakap laa depan2. NIe tak, tak puas hati sikit, megumpat and mengata belakang2 sampai nak kepoh satu dunie! Cube laa korang pikir betul2, gune akal sampai kepla otak korang nk pecah sikit, pikir ape laa baik sangat mengumpat nie?? Yer laa, memang laa orang kate kalo mengumpat nie boleh puaskan hati yang sedang membara, tapi then, whats next?? Korang rase, orang yang korang mengumpatkan tuu boleh berubah ke?? Aku rase, haram! Tak akn nyer die berubah! Yer laa, die tak tahu langsung ape salah and keburukkan diri die sendiri. Then, kalo die buat salah lagi kat korang, korang terasa and mengumpat lagi. Dah sakit hati lepas tuu dapat plak dose. Korang rase, berbaloi ke tindakkan korang tuu??

Aku malas laa nak taip pepanjang. Yer laa, kalo nk tahu lebih lanjut, korang sendiri laa cari jawapannyuer. Yer laa, segala keptusan nk mengumpat tuu kat tangan korang. Aku just beri pandangan aku aje laa. Tapi, kalo korang ade akal, guna laa. Jangan laa biarkan perasaan mengawal tindak tanduk korang. Sebab bagi aku, manusia yang terlalu ikutkan emosi hanye meletakkan diri sendiri dalam sangkar masalah.

Okey laa meber2 sekalian. Aku rase cukup setakat sini aje laa aku mengomel. Hahaha. Wassalam.

No comments:

JOMPS Photobucket Di Sebalik 'sitinurhudahusna'...
x-poshop.blogspot.com
AHMADSUFI6177's BLOG
Photobucket
!僕はまだ何も知らない.
Salam persinggahan and Welcome dear Guest!
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Dengan nada skema, aku ingin mengucapkan terima kasih bebanyak bagi insan-insan yang sudi melawat, memijak, menerajang blog aku aku yang tak seberapa nie. Aku juga mahu berterima kasih kepada pendatang haram (silent reader), pembaca sah (yang siap komen), dan juga kepada yang sudi menjadi follower aku. Sebagai tanda aku menghargai kepayahan korang, akan aku menjadi follower korang jugak. Hahaha, thank you very much. Anyway, Blog aku nie hanyalah blog biaser, tak adelah cerite yang menakjubkan yang aku tulis. Aku tekankan disini; cerita biase daripada budak biase. Itu aje laa, harap maklum. !View