3.3.09

I n d a h .

Dalam banyak-banyak masalah yang pernah melanda aku, kebanyakkan perkara itu akan berakhir dalam kebaikkan. Alhamdulillah.

Dugaan yang mendatang, akan aku selalu doakan perkara yang baik. Seperti, ada kalanya kita sesama rakan pasti akan berlaku pertelingkahan. Sekiranya aku sedih atau kecewa, akan aku merujuk pada diriNya. Alhamdulillah, Allah SWT jawab doa aku, walaupun pada ketikanya agak lambat doa itu dijawab. Walau pun begitu, aku tetap bersyukur kerana Allah masih sudi dengar doa aku walaupun aku telah bnyak berdosa padaNya.

Kadang kala, bila aku duduk berseorangan dan berfikir sejenak dengan dugaan-dugaan masa lampau, akan aku gelak berseorangan sambil menitiskan air mata. Aku bukan menangis kerana aku sedih, tapi kerana aku besyukur, terlalu bersyukur. Sebenarnya setiap dugaan yang melanda aku itu merupakan permintaan doa aku kepada Allah. Aku selalu minta sesuatu yang boleh memantapkan lagi keimanan aku kepada diriNya. Alhamdulillah..

Perkara yang sama berlaku hari ini. Hari ni dalam lewat malam aku telah bergaduh dengan adik aku. Aku sendiri pun tak pasti ianya salah aku ataupun adik aku. Tapi yang pasti, aku hanya menanyakan,
"Bila nak tido? Esok sekolah kan?"
Tanpa angin atau hujan, adik aku marah aku. Aku menanyakan balik, kenapa la dia nak marah-marah? Aku kan hanya menanyakan saje perkara tersebut. Tapi entah la, dia menyalahkan aku balik kerana antonasi/nada percakapan aku yang baginya agak kasar. Aku terfikir balik, betul ke kasar? Entah la.

Dengan agak terkilan dengan sikap dia dan memutuskan untuk tidak meneruskan pertelingkahan tu, aku terus blah dari bilik dan cakap,
"Yer la, akak salah. Dah puas kan?"
Semasa dalam perjalanan turun ke bawah, aku bedoa seketika pada Allah sambil menitiskan air mata;
"Ya Allah, tidak sekali pun dalam hati aku ada niat untuk menyakitkan hati sesiapa. Salah aku ke? Adakah salah bagi aku menanyaan sesuatu pada adik aku sendiri? Aku bukan mahukan apa-apa yang lebih daripada diriMu ya Allah. Aku cuma mahu adik aku menghormati diri aku."
Dalam sedih-sedih tu, perut aku meragam nak makan pulak. Jadi, masalah aku pasal adik aku tu, aku terus lupakan sebab kelaparan yang teramat sangat. Aku nie kalau lapo, Tuhan saje yang tahu. Haha. Kemudian, sebelum aku meneruskan perjalanan aku ke dapur, aku ade satu firasat dengan mengatakan - lebih baik ko tengok anset ko kejap.

Jadi, sebaik saje hati aku berkata-kata sedemikian, aku terus memajukan langkah aku ke ruang tamu. Aku kena memastikan langkah aku tidak menghasilkan sebarang bunyi sebab mampos aku kalau mak aku tau aku tak tido lagi - especially bila malam nie mak aku telah membuat keputusan untuk tido di ruang tamu tu jugak.

Jalan punya jalan, sambil meraba dalam gelap aku mencari anset kesayangan aku. Alhamdulillah, jumpe jugak akhirnya! Haha. Aku dapati terdapat 3 miskol dari seorang sahabat baik aku, Una, dan disertakan sekali dengan 2 message dari seorang kawan dan adik angkat aku. Aku merancang nak menefon member aku (una) tu balik, tapi kredit aku expired la pulak. Kemudian, aku menumpukan pada message yang aku terima, espcially adik angkat aku - Husaini.

Message tersebut ditulis dalam tulisan besar dan meminta aku menolong dia. Kemudian aku melihat masa message itu masuk dalam inbox aku, iaitu dalam pukul 10.30 mlm macam tu la. Aduhai, aku nak tolong macam mana pulak? aku pun tengah tido time tu. Aku check anset pun dalam pukul 1 pagi - itu pun terbangun secara tiba-tiba.

Dengan perasaan bimbang dalam hati dimana Allah saje yang tahu, aku cepat-cepat onlinekan YM aku untuk pastikan keadaan dia sama ada dah tido atau belum. Kalau dia belum tido, sempat jugak aku tolong dia. Malang sekali, dia tak online dalam waktu itu. Memang la dia dah tido, esok nak sekolah, takkan nak tido lambat pulak. Aduh, risau gila aku kat budak tu. Aku harap masalah dia tak serius la.

Then, perut aku meragam buat kali kedua. Tak boleh jadi nie, aku kena melantak cepat nie. Jadi, aku meletakkan handset aku tepi laptop aku dan terusla pergi ke dapur dan mencari la lebihan lauk yang mak aku simpan dalam peti ais. Aisehman, kalau bapak aku tau aku makam lewat-lewat malam nie, kompen dia mengata aku nanti. Haha.

Sesudah aku selesai makan, aku terus menghadap skrin laptop aku. Tetiba saje, anset aku vibrate. Aik? Sape pulak yang hantar message malam buta nie? Aku pun masuk la dalam inbox aku dan ingin memastikan siapa gerangannya insan yang telah menghantar message ini pada aku selewat malam macam gini. AIk? Nombor yang tidak dikenali la pulak..?

Malas nak fikir ape-ape masa tu, aku terus aje baca message tu. Tak sangka sungguh, ianya daripada adik aku sendiri. Baru aku ingat, die pernah cakap dia dah tukar nombor. Tapi tak pernah pulak dia kasi tau pasal nombor baru dia tu. Haha. Dalam message tu, dia menyatakan:
"Adik(gelaran aku dalam keluarga), aku mintak maaf pasal aku gaduh dengan kamu pada tanggal 3 Mac 2009 (waktu malam). Aku keluarkan kata-kata kasar. Mungkin sebab aku tension giler. Harap ko maafkan."
Hahaha. Itulah adik aku. Memang agak ego, susah untuk cakap sesuatu. Dalam deep down in her heart, aku tau dia nie baik. Cuma aga panas baran aje. Aku cakap terus terang, message dari adik aku ini buatkan aku rasa terharu dan makin tambah rasa bersyukur pada Allah. Allah sekali lagi menjawab doa aku. Kerana rasa bersyukur teramat sangat, aku telah menitiskan airmata sambil menaip entry aku sekarang nie.

Mungkin betul cakap orang. Kalau kita menghormati orang lain, maka orang lain akan menghormati kita. Aku ingat balik, sekali tu aku ade buat salah dengan adik aku. Dengan rasa sebersalah, aku mintak maaf balik dengan dia. Mungkin Allah sedang memberi tahu aku bahawa setiap perbuatan baik akan dibalas baik..

P/S : Dari alam nyata, aku memang seorang yang mudah menangis. Tapi tidak bermakna aku akan menunjukkan tangisan aku pada orang lain. Aku lebih suka menangis bersendirian dan kalau boleh aku lagi suka kalau orang tak tahu aku menangis. Harap maklum.

2 comments:

Anonymous said...

hmm... jiwa lembut la kau nie... watever, perempuan kan? hehehe

Atiqah Adnan said...

akak juga seorang kakak dek.. memang kadang2 rase sday sangat bile adik tak respect kita.. padahal kita tak terniat untuk kecilkan hati dia.. ntahlah mungkin salah waktu kita tegO dia.. btw bersabar la.. macaner dia marah pun dia mesti sayangkan kita... take care dear~

JOMPS Photobucket Di Sebalik 'sitinurhudahusna'...
x-poshop.blogspot.com
AHMADSUFI6177's BLOG
Photobucket
!僕はまだ何も知らない.
Salam persinggahan and Welcome dear Guest!
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Dengan nada skema, aku ingin mengucapkan terima kasih bebanyak bagi insan-insan yang sudi melawat, memijak, menerajang blog aku aku yang tak seberapa nie. Aku juga mahu berterima kasih kepada pendatang haram (silent reader), pembaca sah (yang siap komen), dan juga kepada yang sudi menjadi follower aku. Sebagai tanda aku menghargai kepayahan korang, akan aku menjadi follower korang jugak. Hahaha, thank you very much. Anyway, Blog aku nie hanyalah blog biaser, tak adelah cerite yang menakjubkan yang aku tulis. Aku tekankan disini; cerita biase daripada budak biase. Itu aje laa, harap maklum. !View