28.11.08

Rainism versus Mirotic

Salam. Waargghh! Exam dah habis! khirnya dapat aku berjinak-jinak dengan komputer kesayangan aku. Hemoh2, kalau dah dapat peluang main komputer, sudah tentu laa aku pergi berseronok merelakskan minda tengok video-video clip at Youtube. Haha, tuu laa website yang paling aku suke bile nak mencuci mata. Okep, korang jangan pikir lain ye dengan istilah cuci mata tu. Aku tak pikir bukan-bukan, ok?

Antara video yang dah jadi tatapan aku buat 2 hari nie ade banyak gak. Tapi semuanya pasal tarian and music video. Korang nak tahu tak video yang best? hahaha, takpe, meh sini aku listkan!
  • Bi rain - Rainism [link]
  • The Destiny Child - Loose My breath [link]
  • Madonna feat. Britney Spears - Me against the Music [link]
  • DBSK - Mirotic [link]
Aku dah siap tulis link video-video tuu. Aku rase lebih baik laa kalo korang view aje video tuu kat website tuu sendiri sebab orang yang upload video tuu pon boleh menaikkan bilangan viewer diorang, kan? Walau bagaimanapun, aku nak buat sikit ulasan 2 video korea saja. Haha, saje nak membuat sedikit kritikan. Agagaga~

Bi rain - Rainism
Haha, aku nie xde laa suke sangat dengan Bi Rain, tapi aku cuma menulis ape yang patut aje yerk? Yer la, most malaysian especially girls, memang suke artis korea right? Terutama yang ade rupe-rupe cute, kan..? So, aku tulis laa information tambahan pasal Bi rain.
Okep, for your guys information video/lagu nie ialah daripada Bi rain iaitu Album Kelima - Rainism. Akhirnya usaha dan penat lelah rain tercapai jugak kan? Pada November 2007, Rain telah meninggalkan company lama beliau, JYP Entertainment, dan membangunkan company beliau sendiri iaitu J. Tune Entertainment. Kalau korang nak tahu, usia Rain baru saja mencecah 26 tahun untuk tahun ni (2008) tapi beliau sedah mendapat pangkat CEO. Wow, dah name aje syarikat sendiri, right?

Aku tak tahu laa sama ada korang tahu atau tidak, Rain telah terlibat dalam publicized 2007 world tour and Hollywood exposure dalam filem Speed Racer dan Ninja Assassin. Kepopulariti beliau bukan saja terselah dalam asia, tetapi termasuklah Barat. Ini memang menunjukkan negara-negara Asia,even Malaysia, mempunyai keupayaan untuk menandingi negara barat (or memang dah ada kemampuan...?hehe).

Album kelima Bi Rain, iaitu Rainism telah dikeluarkan sejurus selepas pengembaraan atau penglibatan beliau dalam 2 filem itu. Untuk pengetahuan korang, pertambahan perkataan, '-ism', pada nama beliau bagi tajuk lagu Rainism adalah untuk mempromosikan idealogi baru dan konsep beliau tentang siapa diri beliau dan tentang kewujudan beliau.

[X] For the Source in English Translation, please click here : [Link]



Kritikan - Hahaha, actually aku tak adelah nak kritik teruk-teruk. For the Overal video nie memang nampak mantap, hebat dan cool! Aku bagi tau korang, memang berbaloi laa masa korang tengok video Bi Rain yang terbaru nie. Pujian aku untuk video ini kan tarian cantik, kualiti video mantap, ada unsur-unsur gothic yang tak melanpau, kesan effect air dan api yang dapat memberi kesan kepada penonton dan opening latar belakang di perkampungan Thailand memang nampak hebat.

Tapi yang aku hilang mood nak tengok kan sebab lagu die agak pelik sikit. Hahaha, betul, aku tak tipu! Aku tak tau laa nak cakap macam mane. Bagi aku, kalo lirik lagu nie pasal benda lain dan tak ade kaitan dengan langsung dengan diri die, aku rase mungkin lagi hebat. Yes, memang lirik die yang buat aku rase kekok. Tapi ape-ape pon, ko try aje laa tengok video nie. Lain orang lain pendapat die, right?

DBSK - Mirotic
Well, macam biase, aku akan sediakan info album untuk kumpulan TVXQ atau lebih dikenali sebagai DBSK di Korea. Jap, aku tak sure laa, tapi lebih kurang antara Jepun and Korea cam gitu laa.
Okep, for your guys information video/lagu nie ialah daripada DBSK/TVXQ iaitu Album keempat - Mirotic. Album nie telah dikeluarkan pada 19 september 2008. Dalam video nie, anda korang akan perasan style music agak sama dengan lagu BoA yang bertajuk Eat you up kerana video ini telah diuruskan oleh Remee dan Troelsen dimana mereka juga terlibat dalam pembikinan lagu untuk BoA.

Perkataan Mirotic ini adalah gabungan daripada "MIRO" yang membawa maksud "hilang/sesat" dalam bahasa korea manakala dalam bahasa Inggeris pula ialah "TIC". Dua perkataan ini telah digabungkan untuk menjadi "MIROTIC" dimana ia membawa maksud mempunyai perasaan terhadap seseorang dalam percintaan pandang pertama dan terperangkap dalam komplikasi yang tidak mungkin mampu untuk keluar. Pendek cerita, percintaan yang bermasalah laa, lebih kurang gitu laa.

Okep, for your guys information, video ini ade version English dimana dinyanyikan oleh Sarah Connor - Under my Skin. Semasa pembikinan lagu dan video ini (kalau tak silap laa), Sara Connor telah bersama-sama dengan mereka. TVXQ telah menyediakan atau membuat album ini sejak 2007 lagi tetapi hanya baru saja habos recording pada bulan Jun tahun ini (2008).

Antara orang-orang yang telah terlibat dalam pembikinan tajuk lagu ini adalah Chris Brwon, Christina Aguilera dan Kenny Wormald (beliau pernah bekerja dengan Justin Timberlake).

[X] For the Source in English Translation, please click here : [Link]



Kritikan - Kritikan aku untuk lagu Mirotic ini memang tak ade sebab lagu die memang sedap and perfect bagi aku. Xde pelik, tawar or pahit. Aku mempromosikan lagu ini kat korang sebab lagu die mmg best! Korang memang patut download.

Tapi yang aku rase tak bape best kan sebab video die. Haha, maybe bagi korang video die takde masalah, but not for me. Video untuk lagu ini memang lawa dan tak boleh dinafikan. Tapi aku rase cute guys in this group macam "aww" laa. Haha, lepas tarian diorang nmpak macam tak bape cantik. Aku lagi suke tarian Bi Rain lagi, in which nampak lebih macho and cool. Kalo DBSK menari, nampak macam kene tolak dengan angin la sebab badan diorang nampak kurus sangat. Jadi, memang susah kalo nak dikategorikan dalam kumpulan macho. But still, they have the cute face dan memang tak boleh dinafikan dengan fakta tuu ( tapi aku tak minat dengan DBSK yerk).

Rainism versus Mirotic
Ok, sekarang nie, daripada 2 video yang telah korang saksikan, cuba bandingkan dan decide which one is better. Hahaha, aku tak tahu nak pilih mane satu sebab dua-dua video tuu ade keistimewaan yang tersendiri. Tapi tuu pendapat aku, bukan korang right? Macam peribahasa melayu selalu diungkapkan; Rambut sama hitam, hati lain-lain. So, aku nak tahu jugak pendapat korang which one will you choose. So, its up to you which one is it.

2 comments:

unaOoOuna said...

wah! wah! gle pnjg lebar dak ame ulas. haha aku xbp mnt ngn pnyanyi dr sna tp aku ske cte dorang . hee kalo rain 2 blakon aku ske tp mnyanyi? ehm aku xbp mnt bukan sebab dia xbgs tp tah aku xbp mnt lau ea nyanyi aku tau dye ensem . kekeke n ea mnyanyi pn bgs tp aku xmnt hahahhaha tp aku ske ea blakon . hahhaha ko phm x prasaan aku neh? kahkah

nadeshiko said...

hahaha xDD
Aku paham una~ xDD
aku pon mcm ko aje! aku tak ade laa minat sgt dgn Bi rain and DBSK tuu..
tapi sbb most fan girl suke pasal diorang..
sbb tuu laa aku tulis..haha xDD
tapikan, Lagu korea lagi fames dr lagu jepun..
baru aku pasan..?

JOMPS Photobucket Di Sebalik 'sitinurhudahusna'...
x-poshop.blogspot.com
AHMADSUFI6177's BLOG
Photobucket
!僕はまだ何も知らない.
Salam persinggahan and Welcome dear Guest!
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Dengan nada skema, aku ingin mengucapkan terima kasih bebanyak bagi insan-insan yang sudi melawat, memijak, menerajang blog aku aku yang tak seberapa nie. Aku juga mahu berterima kasih kepada pendatang haram (silent reader), pembaca sah (yang siap komen), dan juga kepada yang sudi menjadi follower aku. Sebagai tanda aku menghargai kepayahan korang, akan aku menjadi follower korang jugak. Hahaha, thank you very much. Anyway, Blog aku nie hanyalah blog biaser, tak adelah cerite yang menakjubkan yang aku tulis. Aku tekankan disini; cerita biase daripada budak biase. Itu aje laa, harap maklum. !View