2.2.09

Luahan hati seorang anak

Haiiii~ *mengeluh panjang*

Setiap petang, kalau dah tak ade keja nak buat, mesti aku duduk depan laptop. Tuu aje la kerja tetap yang aku selalu buat kalo tak bukan main laptop..laptop...dan LAPTOP! Sebenarnya, aku nie jemu tahap gaban asyik buat benda yang sama setiap petang.

Aku teringin gak buat benda lain, teringin la sangat kuar jalan-jalan depan rumah, hirup udara petang, cuci mata tengok budak-budak main. Aku selalu tengok anak-anak jiran aku keluar petang dan kadang-kadang aku terfikir kan bagus kalo aku dapat buat macam diorang buat.

Tapi, ape yang aku mampu buat ialah tengok ajela diorang main dan bergelak ketawa dari jarak jauh - aku hanya mampu melihat orang bergembira dari tingkap rumah aku sendiri. Aku ingat lagi sorang member aku tanya;

Eh, ape pasal ko tak keluar aje, kan senang? Kalo dah nak keluar sangat, keluar aje la..??

Hurm, adehh... Soalan die memang buat aku terdiam sekejap pulak. Kan bagus kalo aku dapat keluar. Yerla..kan bagus kalau aku DAPAT keluar. Korang faham tak maksud ayat aku tuu? Maksudnya aku tak boleh keluar rumah laa. KALAU aku nie dibenarkan untuk keluar rumah, mesti dah lama aku pergi jalan-jalan dekat dengan kawasan rumah aku tuu. Tapi kalau dah tak dapat kebenaran, korang nak keluar jugak ke..?

Sape pulak yang halang ko plak nie..??

Hurm..soalan nie lagi pelik. Aku nie merupakan budak bawah umur, takkan la suami aku pulak yang halang aku keluar kot..? Mesti la parents aku. Adei, yanna dei? Soalan macam nie pun ko nak tanya aku jugak ke? Dah nama aje aku duduk sebumbung dengan mak bapak aku, kompem la diorang yang tak kasi aku keluar. Ape daa...


Kenape pulak parents ko tak kasi ko keluar? Ko pernah buat hal ke??

Hurm..adehh. Dengan nama Allah, aku tak pernah buat hal. Aku tak pernah pun keluar dengan mana-mana lelaki or berkapel dengan kaum adam. Hampir terlibat, tapi cepat-cepat berfikir 2-3 kali sebab tak sanggup nak khianat mak bapak sendiri. Tak pernah pulak aku terlibat dengan gejala tak baik ataupun menipu mak bapak aku ke ape ke. Tak pernah aku buat semua benda tuu.

Haihh~ Entah laa. Hari nie pun sama, aku nak keluar jalan-jalan dengan adik aku. Tapi, bapak aku tak kasi pulak dengan alasan banyak kereta. Takut kitorang kena langgar la itu la ini laa. Sedangkan petang tuu mana la ade kereta banyak sangat.

Aku tak kisah sangat pasal diri aku, sebab aku dah biase. Cuma, aku kesian adik-adik aku, diorang lagi teringin sangat nak keluar jalan-jalan depan rumah. Adik aku sorang lagi tuu lagi la, siap jeles lagi. Tapi aku nak buat macam mana? Bukan aku yang jadi ketua keluarga..

Sebab tengok adik-adik aku macam kepingin sangat nak keluar, aku cakap la bagi pihak diorang. Aku dah try cakap baik-baik, tapi tahu la lelaki nie kan keras kepala yang teramat la sangat, so ape lagi kalo tak bukan membantah dengan 1001 alasan. Aduhai, sebab adik-adik aku, aku hampir bergaduh dengan bapak aku. Tapi, nasib baik la adik aku masuk, jadi aku berhenti la berbalah dengan bapak aku.

Adeh, terus terang aku cakap, aku sayang dengan parents aku tapi kadang kala sikap diorang memang buat aku kecewa giler dengan diorang. Aku faham diorang sayangkan sangat anak-anak dan buat ape yang terbaik untuk anak-anak, tapi tolonglah faham. Nie bukan cara yang betul nak didik anak sebab ini boleh dikategorikan dalam keadaan yang terlalu mengongkong.

Aiseh..aku rase sebersalah la pulak. Aku rase entry aku kali nie macam mengaibkan mak bapak aku pulak. Astagfirullah, niat aku bukan nak mengaibkan sape-sape. Cuma, ape yang aku tulis nie hanyalah luahan hati seorang anak. Ya Allah, ampunkan la dosa aku sekiranya aku nie macam mengaibkan mak bapak sendiri....

Adoi..dah aa...makin aku tulis, makin rase sebersalah la pulak - takut la kalo-kalo aku nie cakap benda yang tak baik pulak. Okay la, sekian dan wassalam.

1 comment:

:::cebisanhatiku::: said...

emm..bese la tu..
u know..kawn akk prnh tny kt akk dulu..
ko xrase terkongkong ke nik?..
emm..die tny tu pas akk cter la tntg khdpn akk yg lbh krg cm awk..wlopon sek asrama,but once da blik umh,nak kuar tu sushla...wlopon boleh je...
sblm die tny akk tu,akk xprnh pon terfikir cmtu..emm...mgkn sbb da bese..
n akk pon xde adik kan..so,xterpk la perasaan org len..cume nk jage perasaan sndrk jer...
but,just remember 1 thing la...even dlm quran pon de ckp jgn derhaka kt maka ayh selagi mana mrk xmyuruh utk melanggar syariat Islam..n setiap yg Allah buat..mst ade sth hidden...awk pon mst taw kan...

i love to tell u bout story of my fren named sheen..but,later r ek...
remind me about dat soon ek...

JOMPS Photobucket Di Sebalik 'sitinurhudahusna'...
x-poshop.blogspot.com
AHMADSUFI6177's BLOG
Photobucket
!僕はまだ何も知らない.
Salam persinggahan and Welcome dear Guest!
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Dengan nada skema, aku ingin mengucapkan terima kasih bebanyak bagi insan-insan yang sudi melawat, memijak, menerajang blog aku aku yang tak seberapa nie. Aku juga mahu berterima kasih kepada pendatang haram (silent reader), pembaca sah (yang siap komen), dan juga kepada yang sudi menjadi follower aku. Sebagai tanda aku menghargai kepayahan korang, akan aku menjadi follower korang jugak. Hahaha, thank you very much. Anyway, Blog aku nie hanyalah blog biaser, tak adelah cerite yang menakjubkan yang aku tulis. Aku tekankan disini; cerita biase daripada budak biase. Itu aje laa, harap maklum. !View